>>studentene ville ikke kjøpt musikken uansett da de >>færreste studenter har MASSE penger å rutte med... >Jeg har ikke discman, jeg slår ned han ved siden av meg og tar hans. Man bruker tid og penger på å finne/laste ned musikk, og det er ingen distributører, frakt eller butikker i mellom som du stjeler varen fra. Du stjeler rett fra artisten, hvis han sier at det er ulovlig å "dele" hans musikk. Det som er synd med deling er at artisten taper penger hvis færre folk kjøper musikken hans, dyre mellomledd som butikker og distributører kan dra til bahamas på ferie seg så langt fri konkurranse og marked fremdeles er lov: her er RIAA rett og slett fått en billigere konkurrent. >>De taper ikke noe direkte på fildeling, da det produseres >>alt for mye dritt musikk.... >Selvmotsigelse. Vi må se på sluttbrukeren/kunden og hva som er bra for han. Ødelegger fildeling et effektivt distribusjonssystem av høy kvalitet, eller er det mye commersielt og dyre mellomledd og dårlig "simple music for the average person" varer. Bedriftene er rike nok, det er kunden som skal belønne artistenes gode arbeid. Er hjernedød britney og "bad-attitude" gangster-rap bra for kunden/folket? Forstår B-gjengen i oslo at alt det gode de nyter i livet som fine biler, øl, god mat, TV underholdning og trygge myke varme hjem skyldes de i samfunnet som jobber? Å straffe kundene i panikk fordi et helt nytt fenomen har oppstått er ikke snilt, er budsjettet så stramt så de ikke har råd til noen få prosent fall i salget før de adopterer til denne nye verdenen eller er de bare grådige og ellers skittenrike? >>Platesalget har heller ikke stagnert, selv ikke når napster >>var på topp, men det har stagnert noe nå siden folk ikke >>kjøper cder de er usikkre på at de får spilt på cdspillern sin... >Det er for enkelt å trekke en slik slutning. CDDA-merket skal fjernes >om det er "kopibeskyttet". Det kan du jo se på f.eks Massive Attack sitt >siste album. CDon advarer kunder om kopibeskyttede CD-er, og kjøper >du en slik uten å bli fortalt om det på forhånd kan du bytte tilbake. Men gjøres dette i praksis, eller må kunden nok en gang lære seg kjøpsloven og hva han kan kreve, og gidder mange nok det. Er ikke dette da også uetisk, kanskje publisererne fortjener det de får i media. Hvem vet hvor mange timer kunder har brukt på å finne ut hvorfor den nye varen de kjøpte ikke fungerer som reklamert/forventet. Tid er penger. >Retailers sitter igjen med 30% av inntektene, deretter kommer artist og >plateselskap. Sikkert en overraskelse fordi som aldri har giddet å >sjekke dette selv, men spist media sitt inntrykk. Har du en kilde som ser OK ut? Det er mye tull på internett. Jeg vet ikke mer selv, men koster ikke en CD svært lite å produsere, jeg kjøpte for ikke lenge siden et gammelt spill BaldursGate 2 som var på 5 CD'er, for 250,- kroner på spaceworld (eww). Det er ikke noe prisforskjell på spill som har forskjellige antall CD'er, og CD-R media i butikken kan privatpersoner kjøpe for helt ned til 5,- per stk. Kansklje på tide å bli kvitt fordyrende mellomledd og ta nytte av internett, selv ville jeg uten forsinkelse "registrert" alle sangene av en artist jeg likte godt. Registreringen koster litt penger (3,- per låt?) men jeg får navnet/ID/email i databasen dems og kan stolt erklere meg en god samvittighet og vite at pengene mine ikke går til en rik organisasjon som gjør tvilsomme ting. Alt er lov i krig og konkurranse, men jeg vil gjerne gjøre et valg med lommeboken. Videre kan det være denne registreringen som gir meg tilgang til et P2P nettverk som er raskt og har sangen i et lossless (feks wav) format. Kanskje kommer artisten med bonuser som en 5.1 remix av sangen, tilgjengelig i DTS og DD format. Desverre er vi kanskje ikke modne nok til at dette systemet fungerer hmm DRM/TCPA er det nok mye fint i men jeg følger det nøye. jeg frykter organisasjoner som microsoft eller riaa kan få for mye makt.